Un interviu-retrospectivă cu Ruben Drăghici despre cea mai importantă perioadă din dezvoltarea agenției Domina Imobiliare din ultimii 13 ani.
- Ce au însemnat ultimii 2 ani pentru Domina Imobiliare?
Domina Imobiliare a trecut în ultimii ani prin cel mai complex și complet proces de maturizare a identității de brand de până acum. La finalul anului 2021, Domina este un brand mai puternic, mai atent la piața în care își desfășoară activitatea, la clienții săi, la anticiparea trendurilor și schimbărilor, mai conștient de capacitatea sa de a tranzacționa, mai comunicativ și mai implicat în susținerea partenerilor săi.
Dinamica pieței, dorința clienților de a investi în cele mai bune oferte de pe piață, de a încheia tranzacții “inteligente” (eficiente) ritmul de predare al locuințelor noi din ansambluri rezidențiale, toate acestea au devenit noi coordonate în dezvoltarea Domina, în tandem cu ritmul clienților noștri, vânzători sau cumpărători, deopotrivă.
În ultimii doi ani ne-am concentrat mai mult asupra cifrelor, am alocat resurse importante în a oferi cifre despre piața imobiliară locală, acesta fiind și primul demers de acest fel, asumat în totalitate de o agenție imobiliară. Este un exercițiu de maximă transparență pe care ne dorim să îl lansăm în fiecare an, astfel încât, clienții noștri și toți cei care au în plan o tranzacție să știe că în luna ianuarie trebuie să fie cu ochii pe infograficul Domina Imobiliare.
Ultimii doi ani au fost cei în care le-am dăruit (gratuit) clienților noștri informații valoroase și consistente, care să îi ajute în procesul de evaluare al proprietăților pe care le dețin. Astfel, Domina Imobiliare a inițiat campanii prin care a oferit sesiuni de consultanță imobiliară gorjenilor, punând încă o cărămidă la baza educației imobiliare locale.
- Cât de mult contează să ai aproape un consultant imobiliar în perioade dificile?
În cei peste 13 ani de tranzacționare imobiliară, am ajuns la concluzia că indiferent de cum arată piețele economico-financiare, este esențial ca oricine să aibă aproape un consultant imobiliar. Cred cu tărie că imobiliarele fac parte din viața oricui, indiferent de poziția socială, de venituri, de idealuri, iar un consultant imobiliar oferă stabilitate, anticipare, încredere.
În perioade dificile, cum ar fi pandemii sau crize financiare, cu atât mai mult este nevoie de informare și de cunoaștere a fenomenelor care dictează tendințele.
- Cum s-a poziționat Domina Imobiliare în raport cu fiecare tipologie de client și de partener?
În 2021, am implementat o comunicare 360°, care a însemnat prezența noastră pe toate canalele media (Google, TV, print) și social media (Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIN), pentru a disemina informații relevante către toate segmentele de public. De asemenea, viziunea 360° a însemnat și lansarea unui set de campanii de beneficii, care să poată debloca decizia de achiziție sau de vânzare a clienților, limitată, uneori, de aspecte financiare, cum este cazul comisioanelor sau al creditelor. Astfel, prin partenerii noștri, entități bancare, am facilitat comunicarea instituție bancară-beneficiar, clientul având posibilitatea de a alege pachetul de creditare potrivit pentru nevoia lui.
- Cum a pus pandemia în valoare anumite tipologii de proprietăți și în ce măsură a schimbat obiceiuri de consum?
Amprenta pandemiei asupra imobiliarelor poate fi privită din două perspective: creșterea numărului de oferte de vânzare/închiriere sau amplificarea apetitului pentru achiziții de noi tipuri de proprietăți. Astfel, am observat o menținere a interesului pentru achiziția și închirierea apartamentelor/garsonierelor și pentru investițiile în terenuri. Oferta de proprietăți în categoria de vânzări este una diversificată, ceea ce face ca orice cumpărător să aibă acces la o paletă largă de opțiuni, iar acesta este un avantaj considerabil al perioadei.
- Trăim o epocă a apetitului pentru investiții. Cum se poate transforma o proprietate într-o investiție?
În primul rând, pentru a transforma o proprietate care nu produce (ci, eventual, consumă prin taxe, impozite și costurile degradării) într-o investiție, trebuie să avem disponibilitatea de a privi acea proprietate într-un centru de cost. Amânarea sau anularea potențialului nu fac altceva decât să ducă spre ratarea unor oportunități.
Odată ce proprietatea este privită din perspectivă investițională, se poate trece la pasul doi: analiza pieței (pe www.domina.ro se regăsesc oferte active din toate categoriile de proprietăți) și o discuție cu un consultant imobiliar care poate evalua potențialul și poate aduce la masă pe loc propuneri concrete de tranzacționare. Astfel, clientul are acces la o evaluare estimativă a prețului pieței și la o listă scurtă de potențiali cumpărători/vânzători/chiriași.
- Care este primul pas în a investi în imobiliare?
Pregătirea unui obiectiv. De ce simt nevoia de a investi în imobiliare? Ce îmi aduce o investiție în imobiliare? Unde vreau să investesc?
Al doilea pas este dat de stabilirea tipului de proprietate. În funcție de bugetul disponibil sau de natura investiției (poate fi o investiție derivată din nevoia de bază a unui individ/unei familii sau de o investiție complementară), se trasează specificul proprietății și natura serviciilor care aduc venituri (închiriere, achiziție + închiriere, vânzare + achiziții + închiriere).
- Investițiile imobiliare sunt pentru oricine?
Investițiile imobiliare sunt pentru oricine are răbdare să ia decizia corectă. Iar decizia corectă înseamnă discuții cu unul sau cu mai mulți consultanți imobiliari, urmărirea evoluției/involuției prețurilor, anticiparea pieței locale, identificarea unor oportunități pe termen mediu și lung, capacitatea de a acționa atunci când apare o ofertă competitivă.
- Un sfat pentru 2022
Priviți investițiile imobiliare ca pe o discuție de nișă, accesibilă oricui. Imaginați-vă că sunteți investitor și faceți constant exerciții de evaluare a proprietăților din jurul vostru, a potențialului lor de a genera venituri și de a reinvesti.